Irland 2018

Irland og Nordirland

Tirsdag 24. juli

Så er vi på vej. Men inden vi skal flyve, overnatter vi på Bella Sky (Amager). De har også sørget for underholdning i baren. Men de havde da ikke behøvet at tilkalde brandvæsenet bare for vores skyld.
Heldigvis var det ikke noget alvorligt. Så efter kort tid, kan vi gå ind igen.

Onsdag 25. juli

Vi skulle tidligt op for at nå flyet. Rejsen til Irland gik uproblematisk. Ikke flere brandøvelser. Vel fremme fik vi udleveret en bil, vi aldrig rigtig blev tilfreds med. Men det er åbenbart det bedste FDM kan byde på. Det er i hvert fald anden gang i år, at den bil de har arrangeret gennem AVIS er ringe.
Nå men pyt med det. Vi er på ferie og det er oplevelserne det gælder – og dem er der nok af. Denne første dag fik vi set et lille udsnit af Mourne regionen.
Mourne regionen indeholder mange steder med tilknytning til Sct Patrick – patron saint of Ireland. Vi nåede at se en del af den smukke kyst, lidt bjerge og lidt oldtidsminder.
Efter en skøn dag nåede vi frem til Randalstown og et hyggeligt B&B. Vi blev lidt overraskede over, at vi ikke kunne finde en restaurant, der var åben. I stedet måtte vi “nøjes” med en Guinness og en Magners på en de lokale pubber og så mad købt i supermarkedet.

Torsdag 26. juli

Efter en dejlig irsk morgenmad, satte vi gps’en til at finde Sliemish. En markant knold i landskabet hvor Sct Patrick tilbragte 6 år som slave med at vogte geder. Det er fantastisk udsigt der er, selv fra parkeringspladsen. Turen til toppen må vente til en anden gang.
Vi kørte ud til kysten og mod nord. Vi stoppede ved Cranny Falls. Et smukt vandfald der gerne ville have haft lidt mere regn.
Videre mod nord og Glenadriff forrest park og flere vandfald. Vi stoppede også ved rope bridge, men det blev kun til udsigten til broen. Det er så populært at man skal reservere tid for at få lov.
Så det blev til Giants Causeway. Det er bestemt oplevelsen værd. Vi kunne have brugt mange flere timer der, men vi skulle også frem til vores næste hotel i Portrush.

Fredag 27. juli

Første stræk var ikke langt. En kort tur til port stewart for at opleve en af de bedste strande. Vi kom så også så tidligt at vi ikke skulle betale for parkering. Dejligt.
Efter vi krydsede grænsen til Irland fulgte vi Wild Atlantic Way det meste af tiden resten af dagen. Det er ofte de mindre veje der er brugt men der er også mange flotte udsigter. Vi stoppede ved en strand for lidt frokost og ved Malin Head – nordligste punkt i Irland. Ellers blev der brugt en del timer med at køre.

Lørdag 28. juli

I dag har vi kørt dagens længste stræk. Fra Letterkenny til Galway. Vi havde på forhånd besluttet, at vi kun ville gøre to stop. På trods af dette, var vi først fremme kl halv otte.
Fra morgenstunden var vi kørt ud til Glenveagh Nationalpark. Det regnede, da vi ankom. Det første regn, vi har set i en måned. Så vi nød turen trods regnen og nåede at se regnbuer på gåturen fra parkeringspladsen til slottet. Vi var også oppe ved et udsigtspunk, men pga tåge, så vi ikke så meget.
Klokken var næsten frokost, da vi satte os i bilen mod Slieve League. Regnen var holdt inden vi nåede frem. Til gengæld blev vi blæst godt igennem. Slieve League giver adgang til et betagende syn ud over Irlands barske klipper. I følge vores værtinde i Letterkenney er udsigten her bedre end ved Cliffs of Moher, som ellers også er meget berømmet. Det sidste koster at se. Der hvor vi var, var gratis at besøge.

Søndag 29. juli

Vi var blevet enige om, at dagen skulle gå med en kort køretur, da Mads var den eneste chauffør skrevet på til, at måtte køre og vi har havde kørt så langt allerede.
Så vi tog ud til en keltisk inspireret have og nød dagens solskin.
Herefter satte vi bilen ved det B&B vi boede på og tog bussen ned i byen. Det var sidste dag af deres “Arts festival”. Så vi vandrede rundt i byen og nød de mange ting, der skete.

Mandag 30. juli

Vi valgte kun at se på en ting på turen til Klillarny. Det blev Aillwee cave og Burren birds of prey. Hulen blev først offentligt kendt i 1972, men opdaget i 1940. Efter offentligheden fik adgang er den udforsket nærmere og den er ca 3 km lang i alt. Vi fik kun set ca 500 m.
Derefter fik vi kigget på rovfugle. I tilknytning til hulen er der bygget et center til at vise rovfugle. Vi udnyttede tiden og fik set to opvisninger, med i alt 5 arter.
Efter ankomst til Killarny blev der tid til et par øl i byen.

Tirsdag 31. juli

Dagen startede regnfuldt. Men som dagen gik fik vi både regn, solskin og blæst. Vi tog turen rundt af den turistrute der hedder Ring of Kerry. Det er et smukt landskab. En jagt på at finde et sted at holde pause fik os ud af en sidevej og hen til en privat farm, der solgte adgang til et udsigtspunkt. Udsigten var også fantastisk, så vi stoppede op for at nyde den.
Herefter gik turen ned til en lille færge, der fragtede os over til en ø, som også er en del af ruten. Vi troede først, vi var kørt forkert, da vejen endte ved et par bygninger ved en mole. Men bag bygningerne gik vejen ned til færgen.
Sikkert fremme kørte vi ud til endnu et udsigtspunkt for at spise frokost.
Vi stoppede en enkelt gang til, før vi startede turen hjem. Vi havde det smukkeste solskin på vejen tilbage til Killarney. Men valgte ikke at stoppe, fordi vi var trætte og ville hjem, inden vi skulle ned og spise, hvor vi havde bestilt bord til om aftenen.
Vi spiste på Cronin. Det bedste måltid, vi har fået i Irland.

Onsdag 1. august

Dagen startede om end mere regnfuld end tirsdag. Men vi trodsede regnen og kørte ud til Killarney nationalpark og Muckross House, hvor vi parkerede bilen.
Herfra gik vi en lang tur rundt om Muckross sø. Frokost spiste vi i regnvejr med udsigt til søen.
På det tidspunkt var der begyndt at komme lidt opklaring i vejret. Så vi besluttede os for at gå turen op omkring Torc vandfald og tilbage til bilen. Vandfaldet var smukt ovenpå regnen i løbet af dagen.
Herefter kørte vi op i bjergene for at se, om vi havde held med at se samme gode udsigt som dagen før. Det lykkedes ikke, men lidt fik vi da set på vejen hjem.

Torsdag 2. august

Vi forlod Killarney i regnvejr og kørte ud til Copper Coast, som er en geopark. Ude ved kysten skinnende solen og gav os en fantastisk udsigt. Denne kystlinje er meget anderledes end det, vi har kørt langs i Nordirland og på vestkysten.
Vi nåede også en god lang gåtur, før vi kørte til vores næste B&B udenfor Waterford.

Fredag 3. august

Vi startede med at køre ind til Waterford og parkere ved den gamle kaj. Nu bliver den kun brugt til mindre lystbåde. Vi gik lidt rundt i byen, som er kendt for at være gammel by anlagt af vikinger og siden været hovedby for handel til/fra irland.
Vi fik set et af byen museer, besøgt en god pub (som gav gode tips til hvad vi skulle se i dublin) og lavet et par gode indkøb.
Så gik turen til dublin, hvor bilen blev parkeret og der blev tid til at få det første indtryk af byen.

Lørdag 4. august

Første dag hvor der blev sovet længe. Efter en god morgenmad gik vi på shopping og et besøg på Open Gate brewery. Guiness’ forsøgs bryggeri, hvor de kan lege og udvikle opskrifter. Det bedste bliver så sendt ud i byen, men en del kan kun købes der. Så det blev til en del smagsprøver.
Derefter fandt vi en anden craft beer pub, som havde alt andet end Guiness. Det blev til endnu en håndfuld smagsprøver.

Søndag 5. august

En stille vandretur rundt i byen og nyde det gode vejr og slappe af oven på en lang og god ferie.
En rigtig hyggedag roligt tempo og mulighed for at sige det sidste farvel til Tempelbar området.

Mandag 6. august

Endnu en stille dag hvor vi pakkede, gik en tur og kørte i lufthavnen for at flyve hjem. Her blev vi hentet i lufthavnen og kørt hjem til Mads’ søster hvor vi fik en overnatning inden vi vendte hjem.