Sydengland 2014

Lørdag 9. august

Vi stod alt for tidligt op for at komme med bussen til hovedstaden. Planen havde i nogen tid været at vi skulle mødes med Carsten, Anette og børnene i Tivoli. Men Carsten have ikke passet på sig selv og måtte derfor melde afbud. Vi kom derfor til København uden en hel klar plan. Det blev dog Tivoli og vi havde en god dag kun skæmmet af nogle trælse byger der ikke rigtigt kunne bestemme sig til at regne eller lade være.

Søndag 10.august

Endnu en morgen med tidligt op for at komme i lufthavnen. Trods dobbelt omlagte linier på bussen så kunne det ikke afholde os fra at komme derud. Easyjet havde dog lige netop den dag ikke travlt og vi blev både forsinket i afgang og i landing. Vel landet fandt vi vores lejebil – en Peugeot 308 og efter lidt forvirring kom vi afsted mod Canterbury og vores eneste bookede overnatning.

Det viste sig dog hurtigt at være et hyggeligt sted så allerede inden vi gik ud for at kigge på byen havde vi booket en nat mere.

Canterbury er i bedste ”Barneby” stil en lille by med gamle huse og smalle gader. Men også med mange historiske bygninger fra en tid hvor kirken har haft større magt.

Mandag 11. august

Efter en tiltrængt sove-længe-morgen (dvs ca kl 7) og en lækker full english breakfast gik vi rundt i Canterbury det meste af formiddagen. Omkring frokost forsøgte vi efter bedste evne at bruge den indbyggede GPS i bilen til at lede os til Hever Castel. Det var ikke en ubetinget succes før det lykkedes Helle at finde ud af hvordan man angiver en addresse med postkoden.

Hever Castle er nok mest kendt (det er i hvetfald det det bliver omtalt) som hjem for Anne Bolyen, Henry VIII’s 2. kone. Det er i dag udlagt med en pragtfuld have og med egen lille village i Tudor stil. De sidste er dog bygget til i 1904-1907.

Hjemme i Canterbury igen fik vi planlagt næste dag og spist på en helt utraditionel kulinarisk restaurant (The Ambrette). Inspireret af indisk og italiensk men alligevel helt engelsk.

Tirsdag 12. august

Vi forlod Canterbury og kørte til Dover for at kigge på White Cliffs of Dover. Et smukt område og mellem bygerne fik nogle gode billeder på vores hyggelieg formiddags gåtur.

Herefter til Folkstone og se på Battle of Britain museum. En privat samling der efter egne ord er den største samling i verden af objekter fra Battle of Britain. Og der er ikke tvivl om at der er mange ting, og meget var spændende men der er måske ikke behov for at vise alle forvredne stumper metal og knust glas, bare fordi man kan forbinde dem til en spitfire.

Fra museum til Rye via en smuk kystrute. Rye var en lille by som telefonkort sælgeren i Cantebury anbefalede. Det er en smuk by med mange gamle huse.

Fra Rye kørte vi til Hastings og parkerede ved stranden før vi fandt vores B&B. Efter at have fået installeret der gik vi på jagt efter en kinesisk restaurant, men endte på noget bedre nemlig Zanzibar – endnu en skøn kulinarisk oplevelse. Mætte kunne vi slendre hjem igen langs stranden og nyde den lune aftenluft.

Onsdag 13. August

Vi havde sat os for at køre til byen Battle for at besøge Yesterdays World – et museum med en samling af ting fra de sidste 150 år. Da vi ankom parkerede vi ved siden af Battle Abbey og vandrede så hen til Yesterdays World blot for at opdage, at vi var kommet for tidligt. I stedet vandrede vi op ad vejen og var et kort smut inde og se en udstilling af (meget) lokale kunstnere på The Town Hall. Det var en interessant oplevelse, men vi ret enige om, at de (igen) i bedste Barneby stil nok have haft kunst lektioner og nu udstillede deres værker fra disse timer.

Længere op af vejen faldt Mads over butik med skjorter og sælgeren derinde anbefalede os på det kraftigste at droppe Yesterdays World og i stedet gå ind i Battle Abbey. Fordi vi alligevel skulle ned forbi stedet for at aflevere den købte skjorte, så kiggede vi inden for. Battle Abbey er en af English Heritage Sites og de tilbyder medlemskaber og Overseas Visitors Pass. Da vi først fik set på, hvor mange steder, det vil kunne give os gratis adgang til – steder som vi allerede viste, vi ville se, så besluttede vi os for at købe et Visitors Pass og gå ind i Battle Abbey i stedet for Yesterdays World. Det viste sig at være et godt valg. Som en del af besøget får man tilbudt en gratis audio guide og vi tilbragte de næste 2-3 timer i skønt vejr udenfor, mens vi blev klogere på engelsk historie og kongehuse – Normanere og Anglo-Saxons. Det gav pludselig en indsigt i historier som Ivanhoe og Robin Hood, som vi ikke havde haft før. Vi nåede også at få knyttet noget historie frem til Henrik den 8. og brudet med den katolske kirke. Og så fik vi begge prøvet at skyde med bue og pil som ægte bueskyttere i den kongelige hær.

Efter besøget her købte vi lidt frokost og kørte til Pevensey for at spise og benytte os af vores nye indkøbte Visitors Pass. Pevensey er gammelt romersk fort, men blev også brugt at Wilhem Erobreren som lod bygge Battle Abbey på stedet på det store slag ved Hastings, hvor han vandt kongemagten fra kong Harold (Anglo Saxer) og blev den første normaniske konge.

Herfra skyndte videre for at nå forbi og se The Long Man – en kæmpe stor figur formet på en skråning, som kan ses langt væk fra og så videre til Brigthon og vores næste overnatnings sted.

Om aftenen gik vi en tur ned langs vandet hen for at se Brigthon Pier og fortsatte så op i byen til en lille restaurant, hvor vi spiste aftensmad.

Torsdag 14. august

Vi havde besluttet fra morgen stunden at lade bilen få en pause – det kunne også være svært at finde en parkeringsplads igen, og så gå en tur rundt i Brigthon. Vi gik ned for at finde The Royal Pavilion men kom lidt for tidligt, og besluttede os derfor for at gå lidt rundt i gaderne omkring pavilionen. Det viste sig at være en god beslutning. Der var mange sjove butikker at se på og vi nåede at gøre lidt indkøb, inden vi igen vendte tilbage til paladset for at gå en tur derinde. Pavilionen er oprindeligt bygget af George d. 4. (onkel til Dronning Victoria) over en årrække mens han var prins og senere som regent og er et overdådigt palads udvendigt inspireret af det indiske og indenfor dekoreret efter kinesisk inspiration. Paladset blev i sin tid solg af Dronning Victoria, da hun ikke syntes, hun kunne bruge det og blev købt af byen og efter en meget tæt afstemning blev det besluttet at bevare slottet og bruge det til diverse formål. Det er derfor det eneste kongelige slot, som ikke i dag ejes af enten kongehuset eller staten.

Efter en spændende rundgang herinde gik vi ud på jagt efter noget at spise og drikke. Vi endte i stedet på sko indkøb i en herlig butik Inregular choice – så mange sko, så mange valg, så lidt plads i kufferten hjem. Vi gik også på tøj indkøb og fik købt skjorter til Mads og kigget på kjoler til Helle. Undervejs nåede vi dog at finde et sted at købe noget at drikke og fandt en hyggelig plads foran et bibliotek, hvor vi kunne sidde og nyde solen. Torsdag aften fandt vi en hyggelig og dejlig thai restaurant (Sawadee) til vores aftensmad.

Fredag d. 15. august

Fredag kørte vi til Beaulieu – national car museum, home of World of Top Gear and abbey museum and gardens. Vi endte med at blive der hele dagen for at se biler, snakke med den viktorianske gardner og se opvisning/foredrag fra en falkoner. Det sidste var så spændende, at turen med munken rundt i det gamle abbey blev sprunget over for at se falkoneren træne sine fugle – en smuk ugle, en falk og en ørn? Det betød at vi kom sent ned til vores hotel – men hviken skøn aften at ankomme på. Hotellet var det dyreste, vi kom til at bo på (180 pund for en nat). Men tilgengæld havde vi den smukkeste udsigt ud over Swanage bugt. Hotellet lå lige ned til stranden – faktisk kunne man fra have gå ned af en lang trappe, og så var man på stranden. Både baren og restauranten havde samme smukke udsigt. Vi følte os begge hensat til en Agatha Christie roman. Vi faldt i søvn om aftenen til lyden af blide bølge skvulp.

Lørdag d. 16. august

Vi vågnede til en smuk morgen og med udsigten fra værelset kunne tilværelsen ikke være bedre. Efter morgenmaden – også en af de bedste vi har fået, gik vi ned i byen for at se os lidt omkring, inden vi kørte videre til Torquay. Undervejs stoppede vi op med udsigt udover kysten og spiste vores frokost. Godt fremme og indstalleret på vores fantastiske nye værelse gik vi ned i byen for at finde aftensmad og købe lidt ind.

Søndag 17. august

Så var tiden kommet til at finde ud af hvordan man får vasket tøj i England. Vi fandt hurtigt et sted (anbefalet af vores vært) og fik stoppet vores tøj i maskinen. Så var det til Spar købmanden ved siden af for at købe vaskepulver. Fra vores færden i Skotland og New Zealand var vi blevet forvente med at den slags er inkluderet i betalingen for vaskemaskinen. Men åbenbart ikke her.

Efter vask og tørring kørte vi ind i landet til Dartmoor national park, for at gå en tur omkring Haytor Rocks. Vi fik regn på køreturen og en lille byge lige da vi startede vores vandretur, men ellers fik vi en dejlig tur i solskin og blæst. Udover Haytor Rocks kom vi forbi Houndtor Rocks (som inspirede Connan Doyle), Houndtor Medieval Settlement (gårdruiner fra stenalderen, se link), Greator Rocks, Smallacombe Rocks og spor i granit brugt til at transportere granit til diverse bygninger i Londan (bl.a. Tower Bridge).

På hjemturen fik vi prøvet at køre af smalle veje som burde have været envejs, men desværre ikke var det. Vi stoppede på en velbesøgt inn og fik aftensmad på pub’en.

Mandag 18. august

Vi fik sagt farvel til Torquay og kørte til Dartmouth, tog prammen over vandet (det er ikke en færge når den ikke har egen motor) og fik set på Dartmouth Castle. Den første befæstning bygget med alene med det formål at beskytte et indløb. I dagens anledning var der kommet pirater forbi og viste og affyrede tidstypiske skydevåben (pistol, riffel, musket og kanon). Vi ville herefter gå en kort tur i området, men gik lidt galt af instrukserne og fik derfor en dejlig tur langs den rå og smukke kyst.

Bilen blev vendt mod vest og vi kørte til Newquay.

Tirsdag 19. august

Med vores medlemskab til English Heritage sites var vi blevet opmærksom på flere steder, hvor vi gerne hen. Bl.a. havde vi bestemt os for at tage ned til Pendennis Castle ved Falmouth. Da vi kiggede på deres hjemmeside mandag aften fandt vi ud til vores glæde, at de havde ridderturnering hele dagen om tirsdagen. Så endte med at tilbringe 6 skønne timer på Pendennis Castle med at se på riddere øve sig på turneringer, ride turnering, se falkonerer træne deres fugle, se hvordan ridderene blev klædt på til turnering, blive underholdt af narren og musikerne, samtidig med at vi fik set mere til 1. og 2. verdenskrigs udstillinger inklusiv Butterworth (?) udstilling (han lavede karikaturer under 2. verdenskring og endte på Hitlers ”hitliste”) samt Henrik d. 8. fæstning. Ridderdyst

Onsdag d. 20. august

Mads var blevet lidt sløj efter et par kolde dage og træk på restauranten mandag aften, så vi blev hjemme og hyggede på det B&B, hvor vi boede. Dagen gik med at bestille de sidste overnatninger på vores ferie og ordnet lidt regnskab og skrevet dagbog. Mens Mads fik lagt billeder over på computeren løb Helle en (meget) kort tur og vi satte os derefter om i haven og nød solen. Huset svømmepøl blev også prøvet efter samtidig med, at vi fik snakket lidt med vores værter. Vi forlod ikke huset før hen på aftenen, da det blev tid til at finde et sted at spise.

Torsdag d. 21. august

Vejret lovede godt, så vi holdt ved vores beslutning om at køre ned til Lands End. Vi ankom til Piraternes dag dernede og flygtede hurtigt ud fra velkomst området og ud langs kysten af South Coast Walk. Naturen derude er lige så smuk og bjergtagene som resten af Cornwall og herude kombineres den blomstrende lyng og gyvel med den smukke udsigt ud over vandet. Da Mads stadig ikke var helt ovenpå gik vi dog kun et kort tur derude og vendte derefter hjem til Newquay for at Mads kunne få lidt hvile, mens Helle sad og læste, inden vi gik ud for at få suppleret vores mad beholdning og spise inden vi fik pakket og gjort klar til at køre videre næste dag.

Fredag 22. august

Vi forlod Newquay og kørte til Tingagel. Tingagel er meget knyttet til legenden om Arthur, den runde bord og Camelot. Men der er ikke håndfaste beviser for at der er noget i det, men det vides at der har været bebyggelser så tidligt som ca 400 e.kr.

Området er som meget at Cornwall fantastisk og med en helt uimodståelig kystlinie. Vejeret var blevet lidt bedre og lidt lunere, så Mads (der ud over forkøelse også havde tillagt sig et hold i ryggen) nød at ligge og slikke sol på en sol-opvarmet sten og Helle nød at sidde og læse.

Vi kørte herefter til vores nye overnatningssted, The Globe Inn lidt syd for Exmoor National park hvor lørdag er planlagt til at skulle udfolde sig.

Lørdag d. 23 august

Vi stod tidligt op for at køre til Heddon Valley i Exmore National park. Turen derop var næsten lige så spændende som gåturen i området. Vores GPS har gennem hele turen fundet os bittesmå veje som genveje til vores destinationer og denne dag var ikke anderledes. Men det kunne så heller ikke være anderledes, da parkeringen til vores gåtur lå ca. 2-3 miles nede af en ensporet vej med mange sving og megen kørsel ned af. Godt fremme fulgte vi en ca. 5,3 km rute rundt om en af de højeste klipper langs den engelske kyst. En meget smuk tur op langs klipper fuldstændigt dækket af lyng og ned gennem skov og langs marker hjem.

Efter lidt frokost kørte vi af stejle veje med 15-25 % stigninger og fald og gennem en lille bitte by med mere trafik end vejene kunne håndtere – vi endte med at holde i en lang kø, mens vi lod bil efter bil køre forbi os. Vi fik dog en lille bonus ud af det ved at se en smuk gammel bil, som kørte forbi i langsomt tempo. Vores mål var Cleeve Abbey for at lære mere om klosterlivet i England før Henrik d. 8. ændrede religionen fra katolsk til den engelsk kirke. Det var et spændende lille sted med det største bedst bevarede klinkegulv fra 1200talets klostre.

Trætte af at køre på små veje fandt vi de største veje, vi kunne og kørte hjemad. Undervejs stoppede vi for tanke op og fik samtidig set på en samling smukke gamle biler, (Bently, Jaguar, MG og meget mere).

Søndag 24. august

På vores vej mod Bath valgte vi en lille omvej og kørte først til Wiltshire for at se den hvide hest. Der fandt vi så ud af at der har været mange heste i området og denne blot er den bedst bevarede. Ligesom med Long Man er det ikke helt klart hvornår de er lavet og hvorfor, men man ved de har eksitsteret siden 1600-tallet. I dag er den lavet i beton og malet for at den er tydelig, men i oprindeligt har de været lavet i kalk(sten).

Herefter skulle vores OVP til English Heritage udnyttes igen og vi besøgte Farleigh Huttington Castle. Huttington har været indflydelserige i perioden ca 1370-1684 og er skrevet i historiebøgerne for adskillige både positove og negative ting. Endnu en gang havde vi stor glæde af den audio guide som medfølger i entreprisen (som er gratis med OVP). Vi er efterhånden ved at kunne huske den engelske historie så det er til at binde årstal og begivenheder sammen.

Vel fremme i Bath blev vi hjerteligt modtaget og kunne gå en tur ned i byen og få os det først indblik af byen.

Mandag 25. august

Morgenen startede med lidt småregn og det blev først bedre sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Men fast besluttede på at nyde vores dag i Bath pakkede vi badetøjet og drog ned i byen. Vi havde set en lang kø ved Bath Thermae Spa, så det var vores første punkt på listen over ting vi ville opleve. Så planen var at vi ville starte der og tage enten 2 eller 4 timer i badene. Og det viste sig at være et godt tidspunkt at troppe op. Vi kom til næsten med det samme og fandt ud af at vi også kunne få en massagebehandling. Så planen blev lavet lidt om og der blev booket massage til om eftermiddagen og efterfølgende afslapning i badene.

Tiden indtil da blev brugt til at få en rundtur i byen med en af byens gratis guider. Det blev en spændende tur (og noget våd) med lidt historier om byen, byens udvikling og de personer der betydet noget for byens udvikling.

Efter massage og spa fandt vi en nepalesisk resaurant.

Tirsdag 26. august

Vi sagde farvel til Bath i regnvejr og kørte mod Stonehenge. Der er lige blevet bygget nyt visitorcenter og der er blevet lavet nye udstillinger i den forbindelse. Vi kom tidligt og det var bestemt ikke en dårlig ting. Der kommer ca 1 million gæster om året og selv dårligt vejr holder ikke folk væk. English Herritage er i gang med nye projekter, herunder at bruge frivillige til at fortælle om forskellige ting. Vi fik en lang og spændende snak med en mand som fortalte om hytter som har været bygget omkring 1000 f.kr. Der blev snakket om byggemetoder, omsamling af viden, sammenligning med andre kulturer mm.

På vejen mod vores sidste overnatningssted stoppede vi i Guildford, en lille by med en ganske ok shoppinggade.

Onsdag 27. august

Sidste dag i England. Navigationen blev sat til at køre os til den addresse som stod på udleveringsseddelen fra Avis. Det tog os dog til en addresse som bestemt ikke var rigtig. Med lidt guidning og et par forsøg igennem rundkørsler mm så lykkedes det os at få afleveret bilen.

Det blev til 1305 miles (knap 2100 km).