Florida 2018

Florida

Lørdag

Endelig fremme – landet og så starter ventetiderne. Først på at komme ud af flyet, så hen gennem den automatiske paskontrol, gennem en time+ i kø til borderkontrol. Så må vi være klar til at hente bilen. Men nej – bagagen var klar til os og vi kom hurtigt ud af terminalen. Bare for at komme i kø til shuttlebussen hen til bygningen med udlejningsbiler. Fremme i bygningen er der kø til AVIS. Tiden bruges på at forsøge at få kontakt med mobilnettet. (Det lykkedes aldrig og fremme på hotellet fandt vi ud af, at vores telefoner ikke virker i USA).
Vi får fat på bilen og finder vha google maps – som var downloadet hjemmefra, frem til hotellet. Alt i alt lige så stressende som sådanne ture kan være.
Men næste morgen var det, det hele værd. Vi stod op til sol, 78 °Fahrenheit og en skøn dag i Miami.

Udsigt over Grønland

Søndag i Miami

Vi havde besluttet os for at kigge nærmere på stranden, art deco området og hvad der ellers lige faldt sig for. Vi gik mod syd og vi havde nok begge regnet at vi kunne gå helt til syd spidsen. Men undervejs fandt vi ud sf dee gik gratis busser (trollys). Og gratis oplevelser skal man jo ikke sige nej til. Det betød så at vi fandt Lincoln Road Mall og dermed også vores morgenmad. Herfra gik rundt og kiggede på arkitekturen og stranden (inkl dyp af fødder) indtil vi ramte sydligste spids. Så nordpå indtil vi kunne bruge vores nyfundne ven, de gratis busser.
Det var der også andre der havde, så det var en meget presset oplevelse at komne hjem til lidt hygge i skyggen inden tog bussen tilbage for spise aftensmad.

Maiami skyline

På stranden

Vandkanten

Mandag – Wynwood Walls og Little Havana

Morgenen gik med at planlægge busruter til Wynwood Walls. Det hele gik også planmæssigt indtil vi sad i bussen og det gik op for os, at både busnummer og retning var forkert. Vi besluttede os for at blive siddende, da ingen af vores telefoner havde netværk og vi derfor ikke kunne se, hvordan vi fik vendt rundt.
Det blev en begivenhedsrig tur. Ikke kun pga ventetiden i et ukendt sted i Miami, men også pga. chaufføren, som kørte os ind mod byen. Til kørte han med speederen i bund, andre gange holdt han helt stille. En enkelt gang forlod han også bussen. Men turen var sjov og vi nåede frem til Wynwood Walls til sidst. Det er et spændende sted, som har eksisteret siden 2009. Her er Street art i højsæde. Efter en god frokost, tog vi Metromover, en bus på monorails, ind til 8. gade og Little Havana. Et område hvor skiltene er på spansk cubansk og sjældent på amerikansk. Vi forlod området med et par ny indkøb og god chokolade i hånden.

Little Havana
Wynwood walls
Wynwood Walls

Tirsdag – Floridas græssletter

Vi stod tidligt op, (omkring kl 7), men var først fremme næsten kl 11 i Everglades nationalpark. Det var begyndt at blæse dagen i forvejen – og heldigvis for det. Det betød, at vi ikke fik brug for vores moskitospray.

Mygge skala

Vi begyndte turen ved Flamingo besøgscenter. Her fik vi vores første syn af søkøer og krokodiller. Vi nåede også en kort guidet tur i området og fik lidt viden om Everglades med os. Herfra kunne vi så vende turen hjem med små stop undervejs til at se nærmere på naturen, dyrene og udsigter.

Skildpadde
Krokodille i havneindløbet
Os midt i Everglades
Tæt på

Onsdag – Everglades og St Petersborg

Tid til at sige farvel til Miami. Vi kom tidligt af sted og takket være indkøb de tidligere dage kunne vi nyde morgenmad i bilen på vej til den planlagte airboat tur. Endda så tidligt at vi kunne benytte et “to for en” tilbud. Turen var ganske god og med en efterfølgende opvisning og fortælling om alligatorer og krokodiller. Everglades er det eneste sted i verden hvor de to dyr lever side om side.
Det blev så også til en længere køretur. Så vi var begge noget trætte inden vi fandt vores hotel.Der blev dog tid til at gå ned til en columbiansk restaurant. Meget lokal men godt uden at være fantastisk.

Torsdag – Dali

Vi fandt hurtigt ned til Dali museet. Så tidligt at der også blev tid til en vandretur langs havnen. Dali museet var en spændende oplevelse. Det er nok en af de største permanente Dali udstillinger der er. En meget spændende visning af hans kunst gennem næsten 60 år. Selve bygningen er også et besøg værd.

En Dali bænk
Dali
Lincoln af Dali

Der blev også tid en tur i en boghandel – med mere end 100.000 titler.
Køreturen til Crystal River skulle ikke være så lang men det tog næsten en time bare at slippe ud af St Petersburg.

Meget omfattende bogbutik

Fredag – Søkøer

Tidligt op for at være klar til vores tur med søkøer. Desværre var vi ikke helt heldige. De sidste dage har været meget varme og mange af dyrene var derfor flyttet sig længere ud hvor vandet er mindre klart. Vi så dog dyr og fik rørt ved dem (det må man ikke) og endda komme til at træde på dem (BIG NO NO). Til gengæld kunne vi ikke ærge os over at vi ikke havde et undervandskamara. Det ville ikke kunne bruges alligevel.
Derefter fandt vi St Augustin. Et meget anderledes USA, end det vi tidligere har set.

Vores Bed & Breakfast I St Augustine

Lørdag – St Augustin

St Francis inn serverer morgenmad indtil kl 10.30 – og da vores planer for dagen ikke indeholdt tidskrævende ture, valgte vi at sove længe. Efter en lækker morgenmad, gik vi på destilleritur med indlagt smagsprøver. Inden havde vi fundet et posthus, så vi kunne sende postkort hjem.

Det lokale destilleri
Smags- og rundtur

Vi gik tilbage til vores bed and breakfast for at spise frokost og vandrede så ned i byen. Der gik dog ikke længe før vi blev enige om at vende tilbage til St Francis og nyde deres tilbud om kaffe, gode stole at læse i, social hour med fri øl, vin og portvin. Vi forlod kun kortvarigt stedet for at tage ned og spise. Da vi vendte hjem, ventede bål i haven. Her fik vi snakket med et amerikansk par, mens vi hyggede os med kaffe og marshmellows.

Easter Sunday

Efter endnu en god morgenmad, pakkede vi bilen. Bilen blev efterladt på parkeringspladsen. Vi vandrede ud til byens historiske fyrtårn. Her tilbragte vi et hyggelige timer med guided tur og besøg i bygningerne.

Fyrtårnet i St Augustine
Påskeoptog

Ved to tiden gik vi ind mod byen igen. Der skulle være Easter Parade. Det var hyggeligt at se. Herefter gik turen til Disney – undskyld Orlando. Der fik vi vores første disney oplevelse ved at spise på Planet Hollywood.

Mandag – Kennedy space center

Tidligt op for at finde et supermarked, købe morgenmad og frokost, og så ud til Kennedy Space center. Det blev så også første oplevelse med store p-pladser. Selvom vi kom før de åbnede, så var vi langt fra de første. Den planlagte opsendelse trak mange til. Planen om at tage bussen ud til opsendelsesområdet blev hurtigt opgivet. Der var for lang kø. Det var der andre der ikke mente og som stod i kø i timer i bagende sol.

Kenny Spacecenter
Rumfærgen Atlantis
Vi kan se den men ikke høre den
Forsvinder i skyen
Opsendelsen følges

Vi fik set meget spændende, hørt sjove historier og interesante fakts,mens vi ventede på opsendelsen. Det blev også til venten i solen, men dog ikke så meget som andre. Selvom vi var langt fra selve launch stedet havde vi en ok udsigt. Sjovt nok hørte vi først braget fra opsendelsen ca 60 sekunder forsinket.
En stor oplevelse, som vi havde delt med mange andre. Vi kunne så alle deles om vejen hjem, så det tog 1 time ekstra at komme tilbage.

Tirsdag – Disney Epcot

Første dag disney. Vi valgte at starte med Epcot. Det viste sig at være et godt valg. Dels vi styr shuttle bus, indgangsprocedurer, indgangspas, Disney-app mm. uden at vi mistede for meget tid i parken.
Epcot er form for permanent verdensudstilling. Nogen ting er ramt meget godt, men andre er meget amerikaniseret. Det var en god dag, men der var også lektier vi lærte om hvordan vi skal planlægge en dag.

Epcot

Onsdag – Disney Magical Kingdom

En kæmpepark og vi brugte hvad vi havde lært. Vi kørte selv, shuttlebusser er for langsomme og kører ikke man skal bruge dem. Vi kunne derfor være ved indgangen før de åbnede og klar til at sige godmorgen til Micky.
Dagen var planlagt på forhånd, så tiden ikke blev brugt på at planlægge men kun på at nyde.

Magical Kingdom
Mickey tager en selfie med os

Vi fik audience ved Micky og set hans venner overalt. Aftenen sluttede med en afslappende køretur i Tomorrowland inden vi kunne begive os til p-pladsen. Først med monorail, så med bus og så gå det sidste stykke. Fik jeg nævnt at der er meget store p-pladser.

Optog
Venter på fyrværkeri
Fyrværkerishow

Torsdag – Disney Hollywood studios

Nok den mindste af de fire parker. Men stadig med masser af ting at se og lave, omend at der hurtigt kom meget lange køer til at komme ind.

Disney Hollywood studios
Live long, Spock

At komme hjem var en næsten endnu større logistisk opgave end vi var klar til. Men med flere skift mellem busser og ventetider lykkedes det.

Fredag – Shopping

Vi gik i gang med den store opgave med at pakke kufferterne inden vi har købt det der skal pakkes ned i dem. Vi fik lavet passende plads og kørte så ud og finde nogle butikker.

Det lykkedes og vi fik begge svinget plastkortete flere gang. Alle poserne blev bare lagt i bagagerummet for planen sagde at vi havde god tid til at kære til Miami. Men dels tog det længere tid at køre og så var det svært at finde en benzinstation hvor vi kunne tanke bilen inden aflevering. Derefter var det meget svært at finde den rigtige vej ind i lufthavnen. Så vi væltede ud af bilen med alle vores kufferter, tasker og poser, og så prøve at pakke samtidigt med at vi løb for at fange en shuttlebus til indcheckningen. Det lykkedes og vi kom da hjem uden store forsinkelser.